více informací

Jádro pudla (neboli sporu) zklamaných rodičů není v pomluvách či snaze o zákaz WŠ, ale v hledání pozice tak odlišného pojetí pedagogiky a člověka ve školském systému. Nenapadáme obsah či přítomnost Steinerových myšlenek či textů přímo ve výuce, napadáme fakt, že ne všichni rodiče toto ví  a jsou o tomto před zápisem dostatečně informováni.

Dobro na dětech se nedá konat za zády rodičů.

Pátráme po míře a hloubce informovanosti zodpovědných úřadů a zřizovatele, zatím marně. Zásadní problém WŠ v Čechách pociťujeme v absenci subjektu, kterému by se WŠ cítily být zodpovědné. V zahraničí je to povětšinou nějaký spolek či skupina rodičů, kteří školu zřídili. V Čechách jsou rodiče bráni jako partneři pouze do doby, dokud jsou ve fázi nadšeného spolupracujícího rodiče (pečete perníčky, věnujete čas a peníze - v pořádku).

Narazíte-li na problém (a nemusí být pouze ideologický, ale třeba i provozní), dostanete se do kategorie problémových rodičů...

z diskuze na blogu:

"To je právě ten problém, příliš osobní nasazení ve wš; člověk (učitel i rodič) se málem strhá pro dobro věci a pak je zklamán, že něco není tak, jak si představoval; a přitom úplně zapomene, že ta škola je úplně normální státem dotovaná instituce a ne kroužek spřátelených rodičů a učitelů školy."

 Pro ilustraci schizofrenie státní WŠ uvádíme několik postřehů a zkušeností  bývalého ředitele jedné ZWŠ, které zveřejnil v diskusi na blogu

 "R.S. sděloval poznatky i o sociální trojčlennosti. Pokud byste si ji laskavě ráčili prostudovat, pak pochopíte, že státní WŠ je poněkud krokem vedle a jde proti smyslu WŠ. WŠ má být prostě škola soukromá, kterou rodiče vyhledávají cíleně. Státní WŠ paradoxně aktivně přispěly k likvidaci jediné nestátní WŠ.
Přeji WŠ mnoho zdaru, ale děsí mě, kolik učitelů dělá věci na WŠ ne proto, že ví, co dělají, ale proto, protože to prostě tak řekl letor a školitel.  Ohánět se pouze citáty je hezké, ale spíše to nasvědčuje o neschopnosti vysvětlit podstatu vlastním uvažováním a vlastními slovy.
Na WŠ se na Vás všichni usmívají, to zase jako ano, ale pouze do chvíle, kdy projevíte odlišný názor, případně chcete postupovat podle vlastních zkušeností a poznatků. Zažil jsem několik "kárných" komisí a ty stály za to.
Osobně jsem několik let na WŠ učil. Musím potvrdit, že mnohé, co píše paní Vaníčková je pravda. Pochopitelně ne vše, ale mnohé ano. Proto se domnívám, že její požadavek, aby WŠ byly soukromé, je dobrý. Vyřešilo by se tím mnoho problému a nakonec by to bylo i v souladu s myšlenkou WŠ.

Metodika WŠ skutečně vychází z anthroposofie a má skutečně velmi výrazné odchylky od standardní metodiky klasických státních škol. Proto také jde o školu alternativní. Navíc WŠ zaujímají své místo systému sociální trojčlennosti. Postavení WŠ jako státních isntitucí je v naprostém rozporu s původním myšlenkou WŠ.
WŠ by proto měly zaujmout pozici soukromých školy, aby plně mohly rozvinout to, co umí. A aby každý rodič jasně věděl, o co jde. Nevím, jestli paní Vaníčková je totožná s paní Vaníčkovou, která byla členkou školské rady WŠ. Pokud ano, jde o klasickou ukázku rodiče, který předem nebyl informovám o tom, co, jak a hlavně proč WŠ učí.

P.S. Taková malá drobnost. O jistém ne příliš dobrém vztahu k eurythmii mi vyprávěl i jeden velmi schopný zahraniční učitel eurythmie, takže asi nepůjde o pomluvu.

- R. Steiner nic nezakázal, ale mnozí učitelé WŠ se tak chovají.
- Metodika např. přírodovědy zcela vychází z anthroposofie. Děti se proto učí zcela odličným věcem a názorům, než je ve státních školách běžné. Nekomentuji správnost této metodiky.
- Znovu Vám opakuji: státní WŠ je především proti základní myšlence zakladatele těchto škol R. Steinera vycházející ze sociální trojčlennosti. Buďte té laskavosti a prostudujte si to.
Navíc WŠ od začátku hrály podivnou hru soukromé plně státní školy. Pořád se žádaly různé výjimky, obcházely se různé předpisy. Pokud stát přišel s nějakým výnosem, hned se volalo, že pro WŠ to přeci platit nemůže, protože WŠ jsou přece výjimkou atd. Mimochodem, stát už žádný speciální učební program schvalovat nebude. Stanoven je RVP ZV, který je sice silně nepovedený, ale je závazný. Mohl bych Vám opět vyprávět o výjimkových tanečcích WŠ okolo tvorby následných ŠVP.
I soukromé školy dostávají státní dotace, takže Váš argument ohledně daní padá.
- Paní Vaníčková není jediná matka, která podobné překvapení prodělala.
 
Stát pomocí zákonů a vyhlášek chce vzdělávat děti v tzv. vědeckém poznání se všemi jeho klady a zápory. To vtělil do RVP ZV a do dalších vyhlášek a zákonných norem. WŠ ze své podstaty prostě touto cestou nejdou, zvláště v přírodovědě a v dějepisu. Jejich metodika vychází z duchovního poznání. Tam je ten základní rozdíl. Tím, že se WŠ za každou cenu cpou do státního sektoru, tak si vynucují výjimky a vymýšlejí různé kejkle na obejí všeho možného.
Rozhodující pro získání státní dotace je zařazení do sítě škol. To by se ale WŠ mělo, i jako soukromým, podařit.
Mimochodem. Stále tvrdíte, že WŠ jsou vynikající. Proč tedy ten strach ze soukromé školy? Dávají snad rodiče své děti do WŠ pouze proto, že je zadarmo?
Je zvláštní, jak některé nepohoda na WŠ končí prudkými emocemi. Paní Vaníčková není jediná, ale jediná, která o tom píše. není totiž příliš radno znepřátelit si učitele WŠ, nebo rovnou celé kolegium učitelů. To je potom nepřátelství až za hrob a msta do zničení pracovní příležitosti. To je část roviny, kterou jste neuvedl.
Žádáte: "OSOBNÍ PROBLÉMY SE NIKDY NESMÍ MÍCHAT DO POSUZOVÁNÍ CELOSTÁTNÍCH JEVŮ JAKO JE WALDORFSKÉ ŠKOLSTVÍ!" Dobře, ale proč ve státní škole nesmí pracovat kvalifikovaní učitelé, i kvalifikovaní pro WŠ, jenom proto, protože se znelíbili vedoucímu anthroposofické pobočky nebo kolegiu?
Považujete za normální, že učitel státní školy, kterými WŠ jsou, je nucen chodit jedenkrát týdně na ideologické vzdělávání k člověku, který mu není nijak nadřízen? Považujete za normální, když je vyhozena schopná učitelka, která má výborné výsledky, jenom proto, protože nesdílí na státní škole víru druhých?
Pokud budou WŠ soukromé, nechť si dělají svoji personální politiku po libosti a bude to naprosto v pořádku. Proto stále dokolo opakuji, aby přešly do soukroma a pak bude vše jasné.
Svůj osobní odchod z WŠ považuji za naprosto pozitivní krok. Bohužel jsem od té doby viděl několik dost bezohledných likvidací jiných kolegů.
16.3.2009 21:28:04, Zdeněk Brom
 
Jak je z textu a zkušenosti vidět, příznaky sektářského chování a ideologického kádrování nezažívají jenom v Semilech, asi je to příznak příliš horlivých majitelů pravdy i jinde . Což je v případě státem a zřizovatelem (povětšinou obcí)  dotované  instituce na pováženou. Což takhle zákoník práce - uchazeč nesmí být diskriminován z důvodu věku, pohlaví, vyznání či politické příslušnosti. A jaká je profesní kvalifikovanost W pedagogů? V prvé řadě loajálnost k ideovému zdroji, státem požadované vzdělání nemá žádnou váhu, ale kupodivu ani vystudovaný waldorfský seminář, pokud nemáte ten správný "úhel" pohledu. Tak vypadá tolik proklamovaná svoboda učitele. "Svoboda = poznaný Steiner". Volání po svobodě z řad WŠ je volání po svobodě pro waldorfské hřiště, ale zde pak platí tvrdá pravidla hry.
 
 

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode