Souhrnné informaCE

 

Waldorfská škola z pohledu rodiče – informační vakuum

Bc. Iva Hluštíková

 

Občanské sdružení „Waldorf otevřeně“ vzniklo z iniciativy skupiny rodičů, kteří mají osobní zkušenost s waldorfskou školou. Aktivity našeho sdružení směřují pouze k tomu, aby si každý, kdo uvažuje o možnosti zapsat své děti na WŠ, předem vše zodpovědně a pečlivě
zvážil a získal pro své rozhodnutí dostatek informací a materiálů.

 

1. Zdroje informací

- propagační materiály waldorfských škol (letáky, časopisy, webové stránky)

- dny otevřených dveří

 

V těchto uvedených materiálech se zájemci dozvídají o některých specificích waldorfských škol, např.

- vyučování dvěma světovým jazykům od první třídy

- používání přírodních materiálů

- neznámkování - hodnocení slovním

- vyučování v epochách

- třídu provází celých devět let jeden třídní učitel

- nezaměřování se pouze na intelekt, ale rozvíjení všech složek osobnosti atd.

 

Dozví se, že waldorská škola vychází z myšlenek Dr. Rudolfa Steinera. Ale to jen tak na okraj. Už zde není řečeno či napsáno, že waldorfská škola je vlastně anthroposofie v praktickém užití. Vše, co i jakým způsobem děti ve waldorfské škole dělají (tedy i ty dva světové jazyky, i malování akvarelem, vyprávěcí látky pro jednotlivé ročníky) je už předem dáno v díle R. Steinera.

 

Rodiče i další zájemci mají možnost toto vše zjistit, ale ovšem až po dosti důkladném studiu Steinerovy anthroposofie.

 

Uvedu zde jeden příklad, konkrétně týkající se vyprávěcí látky ve třetí třídě – příběhy Starého zákona. Rodičům je vysvětlováno, že tato vyprávěcí látka se týká základů, ze kterých vychází naše kultura.

Ve školním vzdělávacím programu waldorfské školy v Semilech je na straně 6 uvedeno:

Steinerovy (anthroposofické) názory a myšlenky tedy ve vlastním obsahu vzdělání a ve vyučování nehrají žádnou roli.

 

Na straně 34 se píše:
Literární výchova
Žáci se prostřednictvím příběhů vyprávěných učitelem a později i četby vžívají do dějů a do osudů postav pohádkových, mýtických, smyšlených i historických, čímž získávají formou obrazů živé povědomí o hodnotách, morálních zásadách a kulturně-historickém vývoji lidské společnosti, které se jim stává nástrojem rozvíjení vlastní osobnosti a poznávání sebe sama i druhých. Český jazyk navíc není v literatuře již jen prostředkem k poznávání kultury vlastní, ale stává se prvním mostem k ostatním kulturám světa do té doby, než si člověk osvojí další cizí jazyk. Žáci si při práci s národní a světovou literaturou mohou uvědomit souvislosti ale i rozdíly mezi kulturou ostatních národů a tou vlastní.
 


Na str. 40:
Vyprávění příběhů Starého zákona
Dramatizace příběhů Starého zákona

Ovšem v ŠVP už se nedozvíme (možná pouze ze stručných záznamů v sešitě žáků) o padlém andělovi Luciferovi, kterého však ve Starém zákoně těžko budeme hledat.

 

2. Zodpovědné instituce

Představitelé sdružení Waldorf otevřeně se opakovaně snažilo upozornit MŠMT na skutečnost, že ve waldorských školách se vyučuje dle anthroposofického pohledu na svět. Jednání se, bohužel, vždy skončila s tím že:

1. Za zvolení školy pro své dítě jsou zodpovědní rodiče, jejichž zodpovědností je zjistit si o škole všechny informace

2. Zřizovatelem základních škol je obec, školy jsou kontrolovány ČŠI. Pokud jsou nějaké nesrovnalosti, ČŠI je odhalí, oznámí zřizovateli, škola je musí napravit.

 

Rodiče ani ČŠI nemají možnost zjistit, jakým způsobem waldorfská škola funguje. Mohli by to zjistit jedině důkladným studiem anthroposofie.

Pro rodiče by to znamenalo studium, četbu díla R. Steinera.

Pro ČŠI úplně jiný systém zkoumání výuky.

 

3. Spolupráce rodičů a školy

Často uváděná a opěvovaná spolupráce rodičů a školy se odehrává v tom, že rodiče školu podporují finančně nebo prací: např. pořádají plesy, vydávají školní kalendář, upravují prostory školy, pomáhají při Vánočním a velikonočním  jarmarku.

Při školách samozřejmě pracují školské rady se zástupci rodičů.

Ale fakticky rodiče na rozhodování o činnosti školy nemají žádný vliv. O škole rozhoduje kolegium učitelů řídící se anhtroposofií.

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode