Tisková zpráva z Kulatého stolu 15.02.2012

26.02.2012 16:53

T I S K O V Á   Z P R Á V A

Kulatý stůl: Waldorf otevřeně 2012

Podnětem k organizaci semináře k problematice waldorfských škol,  který  se konal na Pedagogické fakultě UK  v Praze ve středu 15. února 2012, jsou stále výrazně ignorované negativní zkušenosti mnoha rodičů s těmito školami i absence kritických analýz podstaty a průběhu vzdělávání ve waldorfských školách.

Dosud jednostranná glorifikace této „alternativy“ nás znepokojuje. Veřejnost, a zejména pak rodiče, potřebuje široké spektrum informací, aby jejich volba byla skutečně svobodná a kvalifikovaná. Cílem setkání proto bylo uspořádat kritické názory na waldorfské školy. Shromáždění odborníci dospěli k následujícím závěrům:

  • Steinerova antroposofie – směs mysticismu, okultismu a prvků východních náboženství  - je nepřijatelným (byť leckdy popíraným) východiskem waldorfské pedagogiky. Waldorfská pedagogika není ideologicky neutrální, jak by vyžadovalo její zařazení do sítě veřejných škol;
  • teozoficky všeobjímající spiritualita přitom kamufluje skutečnost, že základní funkce formálního vzdělávání, tj. osvojení gramotnosti, je odsouvána do pozadí: vědecká racionalita a poznatky vědy nejenže nejsou východiskem pro učivo; v mnoha případech lze hovořit o vyučování bludů;
  • pochybnosti vzbuzuje také kvalifikace (vysokoškolské vzdělání v přiměřených aprobacích) a zejména další vzdělávání učitelů. Za prvé, jeden učitel vyučuje stejné žáky všechny předměty po celou dobu základní školní docházky, což zavádí do systému vzdělávání novou aprobaci – „učitel – encyklopedista“, resp. „učitel - Vševěd“. Za druhé, celoživotní profesní vzdělávání ukládá povinnost průběžně se vzdělávat ve waldorfské pedagogice důvodně zakládající podezření na jednostranná ideologická školení;
  • neexistuje důkladná evaluace zkušeností s waldorfskou pedagogikou, která by respektovala vysoké standardy hodnocení tak, jak je vyžaduje nedávná zpráva examinátorů OECD. Taková evaluace by nutně musela vzít v potaz (analyzovat) také zkušenosti rodičů a učitelů, kteří WŠ opustili.

 

Přednášející závěrem konstatovali, že současné postavení waldorfských škol v systému je sporné. WŠ je spíše alternativou ke školám veřejným a měla by fungovat jako škola soukromá. Rodiče by současně měli mít při volbě WŠ pro vzdělávání svých dětí k dispozici všechny informace, aby šlo o volbu skutečně svobodnou. 

Přednášející se dále shodli, že diskuse o WŠ by měla pokračovat a to na celostátní úrovni, se zapojením MŠMT a ČŠI. K takové diskusi jsou připraveni a vyzvali k ní všechny zainteresované strany.

Za Waldorf otevřeně o.s.: Ms.Sc. Michaela Vaníčková
Za akademickou obec: Prof. Stanislav Štech, CSc.

 

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode