POSTAVENÍ WŠ VE ŠKOLSKÉM SYSTÉMU

03.02.2010 06:35

Neustále jsme osočovány, že chceme WŠ zničit (snahou, aby byly transparentní a jejich zřizovatelem byla nějaká skupina rodičů a učitelů - jak je to všude na světě zvykem...) První vlaštovka u nás je WŠ v Českých Budějovicích (zřízena  jako o.p.s. - obecně prospěšná polečnost = NNO , nestátní nezisková organizace,s možností žádat granty i tam, kam příspěvkové organizace nedosáhnou). Osobně je mi tato cesta a forma sympatická, a kupodivu mnohých, jim držím palce.

Tedy několik fakt a informací:

Zdroje finanční ve škole jsou obecně dvoje:

1. na mzdy učitelů  (balík peněz od státu - závisí na počtu žáků-normativ na žáka) - i soukromá škola může dosáhnout až na 90%. WŠ v Čechách jsou zapsány v Rejstříku škol a tudíž zde není problém...

2. Provozní náklady (energie, provoz,eventuálně nájem...) hradí zřizovatel školy  (což v případě ZŠ je většinou obec, v případě SŠ kraj, dále může být zřizovatel církev. Tzv.soukromé školy mohou mít různé zřizovatele-od fyzické osoby, přes s.r.o. či NNO -zmíněná o.p.s.) Argument, že tím znevýhodníme sociálně slabší? Znám "soukromé školy" které tak šikovně píšou projekty, že třeba BIO do škol mají podpořeno MZ, na Jíčínsku je škola (o.p.s.) nadšených a šikovných  učitelů, kde se školné vůbec neplatí (granty, projekty EU). V zahraničí ve WŠ taky většinou není stanoveno paušální školné, ale procento příjmu rodiny, tím se prakticky realizuje sociální cítění v praxi .  V případě např. Semil je vskutku na pováženou, nechat se vydržovat malým,vcelku zadluženým městečkem s vysokou mírou nezaměstnanosti...O přepychu zřízení střední školy ani nemluvím (střední školy jsou povětšinou zřízeny a tedy financovány krajem. Neznám případ, že by tak malé městečko bylo někde zřizovatelem SŠ). V době zřízení ZWŠ platil trochu jiný školský zákon, kdy dojíždějící žáci alespoň část financí "vrátili " povinným příspěvkem z obce, odkud pocházeli (že to vedlo v malých obcích v okolí  k velkým problémům hraničících s rizikem rušení školy  nemluvím). Nový školský zákon toto nebezpečí odvrátil, za děti, v jejichž obci je možnost navštěvovat daný ročník ZŠ a rodič si svobodně zvolí ZŠ v jiné obci, obec již nepřispívá. To ale v praxi v Semilech znamená, že pokud školu navštěvuje (možná) víc než polovina mimosemilských, při letošním rozpočtu provozu 2,2 mil.Kč  možná téměř milion korun je sponzorování dětí nespádových. V době, kdy se hledá každá koruna k podpoře nemocnice je to na pováženou.

Samozřejmě v dnešní době, kdy je politická vůle a ochota v Semilech, je  podporována WŠ opravdu vyjímečně, jak se na vyjímečnou školu sluší a patří. Nemá vymezenou spádovost, i když dle školského zákona není důvod nevymezit, má nadstandartní možnosti volnosti v rozpočtu (až se ředitelé jiných škol nestačí divit), ke každému volnému místu se nabízí možnost služebního bytu (zajímalo by mne, kolik bytů má od města WŠ a kolik jiné školy).  Blíží se komunální volby a občané Semil se budou ptát ,jak a proč je toto či jiná aktivita podporována, co to přináší městu, občanům.

Co přinesla WŠ městu?  Určitě spoustu pozitivního: možnost volby pro rodiče, úspěšné absolventy (je otázka, jestli by jinde byli neúspěšní a kolik vložené práce a času na některých úspěších přičíst ZUŠ), 2-3 široké veřejnosti otevřené akce ročně (trhy, plesy), seminární"turistiku" - v době prázdnin Semily navštěvuje docela velký počet seminaristů, zisky realitním kancelářím ( nemovitosti rodin stěhujících se kvůli škole, leckdy i problémových jako je ta naše či Vaníčkovi...), příspěvky německých nadací do oprav podmoklické školy (jejich výše však myslím nepřevýšila to, co město vložilo na provoz...).  Určitě se klady  najdou, nechejme na občanech, ať sami zváží :kdo,kolik, za co a proč...

P.S: Možná se v některých argumentech pletu, budu ráda za vysvětlení (není to náplní mé práce  zkoumat školský zákon či městský rozpočet, bohužel při jednání s kompetentními úřady zřizovatele byly všechny  argumenty smeteny "vyjímečností školy" -pro vysvětlenou: WŠ v současnosti není v žádném experimentu, nemá žádnou vyjímku, její ŠVP - školský vzdělávací program je právně rovnocenný ŠVP kterékoliv jiné ZŠ.) 

Jsme taky napadána za to, že jsem změnila svůj postoj ke škole. Řečeno slovy pana starosty, člověk má právo měnit své názory na základě nových zkušeností (já na rozdíl od něj žádné předvolební sliby neměním - to se týká sporu o vedení R 35 napříč Českým Rájem). Jsem osudu nesmírně vděčna, že jsem odešla (či byla odejita) ze skleníku WŠ a mám možnost jiného úhlu pohledu na věci.  Pořád (i když to tak prý nevypadá) zůstávám podporovatel přirozeného způsobu pedagogiky a výchovy dětí, ale  dozor a nálepku waldorf k tomu opravdu nepotřebuji.  Osobně netvrdím, že tam inspirace a poučení není (zvláště v předškolské pedagogice - v Čechách dáno především osobností hlavního lektora). V poslední době je mi velmi blízká myšlenka lesních či outdoorových školek (pronikající k nám ze severských zemí) a je mi tedy líto, že tato inspirace nemá v nastaveném systému šanci (hygienické předpisy )a je odkázána na soukromý sektor plně (i platy učitelů). V kontextu tohoto je potom vyjímečnost WŠ se všemi bonusy ve státním školství  opravdu k nepřehlédnutí.A můžeme argumentovat úplně stejným slovníkem: rodič má přece právo na alternativu.  Začlením-li se však do systému s jeho výhodami, musím dodržovat pravidla hry (a nedomnívám se, že zbytek pedagogické veřejnosti je z nich úplně nadšen). Čekala jsem, zda s novým vedením se bude WŠ konečně chovat jako státem  a obcí dotovaná instituce.

Kádrové přijímací pohovory uchazečů o místo, vystrnadění nepohodlných kolegů (byť s pedagogickým vzděláním a waldorfským seminářem...), pochopila jsem, že jediná kvalifikace k výuce na WŠ v Semilech je loajálnost k současnému kolegiu a pojetí w.pedagogiky. Zákonem nastavené podmínky jsou to poslední...   Vnímám různorodost osobností v kolegiu, s některými jsem nenašla společnou řeč ani v dobách, kdy jsme tam učila. Poslední kapkou pro mne byla ale mlčící většina kolegia , svobodných to bytostí... Námi položené otázky formou letáčku byly samozřejmě na Dni otevřených dveří rychle před rodiči uklizeny...Schválně jsme "útočnost" letáčku předem testovaly na rodičích, kteří jen tak něco málo vědí o WŠ. Jim na rozdíl od učitelů útočný nepřipadal, o to více je pak překvapila reakce školy...Ale ta taky o něčem vypovídá. Je zakázáno ptát se, nebo pokládat pouze VHODNÉ otázky...Demokratická diskuze je mimo duchovní pravidla w.pedagogiky.

Lenka Hřibová     více o postavení WŠ jako státní školy  v sekci  Zajímavé odkazy - více informací

                                                                                                                                     

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode